Barbecue en dieet

Deel:

De BBQ-helden hebben zelf een beetje ervaring met afvallen en diëten. De één wat meer dan de ander maar we kunnen er over meepraten en vinden het belangrijk dat een dieet in ieder geval niet je barbecuefeestje verpest. Barbecue en dieet gaan prima samen vandaar deze tips om gewoon te barbecueën en toch op je lijn te letten.

We gaan je niet vertellen dat je na het gebruiken van deze tips gaat afvallen, maar het is heel goed mogelijk om niet, of niet te veel, aan te komen na een barbecuefeestje. Gerechten van de barbecue hebben als bijkomend voordeel dat de bereiding weinig of geen extra vet nodig heeft in vergelijking met gerechten die bereidt worden in een koekenpan.

Bereid je thuis al voor

Eet wat voordat je naar een barbecuefeestje gaat. Meestal ga je rond etenstijd naar een barbecue en voordat de barbecue goed en wel heet, is heb je al van alles en nog wat naar binnen zitten werken. Eet thuis een soep of yoghurt met muesli. Je komt dan in ieder geval niet met een stevige trek binnen.

Neem zelf wat mee

Ben je bang dat de gastheer of vrouw niet gezorgd heeft voor wat gezonde variaties op of bij de barbecue, neem dat dan zelf mee. Het staat ook wel goed als je binnenkomt met een lekkere salade, wel genoeg voor iedereen natuurlijk. Ook als je zelf je kipfilet of een stukje vis meeneemt, en het is lekker, wees dan geen eigenheimer maar neem wat meer mee. Marineer het alvast thuis en vervoer het gekoeld in een koeltas, of een koelbox als je wat langer onderweg bent. Wees brutaal en assertief als je wilt afvallen. Als je het zelf niet regelt dan doet niemand het.

Wacht met eten totdat de gerechten van de barbecue af komen

Wij zijn zelf vaak al bezig met de stokbrood en de sateh- of knoflooksaus voordat het eerste vlees van de barbecue af komt. Dan ben je al lekker onderweg met de calorieën maar moet je in wezen nog beginnen met hetgeen waar je voor komt.

Eet je vlees zoals het hoort

We gaan geen hamburgers van mager rundergehakt maken of vetrandjes wegsnijden van een steak. Vet is nu eenmaal noodzakelijk voor bepaalde soorten vlees en dat gaan we niet weghalen omdat je minder calorieën binnen wilt krijgen. Je kunt dat randje vet natuurlijk wel weghalen als je het stukje vlees op je bord hebt liggen. En neem je toch een hamburger, neem dan gelijk een hele goede, die nu eenmaal wat vetter is en geniet ervan.

Zoek de magere stukken vlees of kip

Wil je toch de wat magere stukken vlees, ga dan zoveel mogelijk voor kwalitatief vlees zoals rundersteak of kipfilet. Elke vleessoort heeft magere en vette stukken vlees. Een kippendij is vetter dan een kipfilet en een varkenshaasje is weer veel magerder dan een speklapje. Ook niet alle gevogelte is mager. Eend is bijvoorbeeld vetter dan kalkoen of kip. Kies ook bij voorkeur vlees dat niet is gemarineerd. Een dry rub is een betere manier om caloriearm smaak te geven aan een stuk vlees.

Weersta de verleiding van te veel eten en drinken

Een barbecuefeestje duurt nu eenmaal wat langer dan een gemiddeld dinertje en er is vaak een constante aanvoer van vlees en drank. Zorg dat je niet verleidt wordt door te dicht bij de barbecue te gaan staan of zitten, of in de aanloop naar de barbecue. Ga ergens staan waar je geen uitzicht op de barbecue hebt en zorg dat je wat te doen hebt. Ga breien of, in mijn geval, start een heftige discussie. Zeker weten dat je geen tijd meer hebt om te eten. Of je moet zelfs het feestje voortijdig verlaten. En dat helpt weer met het minder eten gedeelte, maar is misschien wel minder gezellig…

Het klinkt erg makkelijk maar eet inderdaad gewoon wat minder. Kies voor kleine porties vlees. Als je ziet dat de gastheer of vrouw van die lekkere dikke hamburgers heeft liggen, zorg dan dat je die deelt met een ander. Kies misschien van te voren twee of drie stukjes vlees uit. Als je niet kunt kiezen, zoek dan een slachtoffer en snij dan van meerdere soorten vlees na bereiding een klein beetje af en geef de rest weg.

Schep alvast wat meer salade op of, bij voorkeur volkoren, stokbrood op je bord voordat je naar de barbecue toe loopt. Dan past er vanzelfsprekend niet zoveel vlees meer bij op.

Vermijd echter de pasta- en aardappelsalades met als basis mayonaise en ga op zoek naar een frisse salade met sla en een dressing op basis van olijfolie. Of een fruitsalade.

Eet vis van de barbecue

Ook vis kan prima op de barbecue. Veel vis is mager en bevat daardoor weinig calorieën. Door vis op de barbecue te bereiden komen er bijna geen calorieën meer bij. Het is sowieso goed om wat vaker vis te eten. Neem dan bij voorkeur tonijn, forel, schol, tong of zeeduivel.

Groente van de barbecue

Gegrilde groenten smaken geweldig en bevatten weinig calorieën. Door stukken courgette, paprika of ui op de barbecue te gooien eet je gevarieerder dan bij een gemiddelde barbecue en eet je nog lekker ook. Probeer eens een gepofte aardappel, niet voor niets het populairste recept op deze site. Ook een portobello– of groente burger is een prima alternatief voor vlees. Überhaupt is de vegetarische barbecue een geweldig alternatief voor de calorierijke vlees variant.

Fruit op de barbecue

Het ligt niet zo voor de hand maar gooi eens wat fruit op de barbecue. Een perzik, appel of banaan is goed te doen en smaken zo enorm anders dan de rauwe variant.

Neem in het algemeen de rode sauzen

Deze regel gaat niet op voor alle rode sauzen, maar over het algemeen zijn rode sauzen op basis van tomaat minder vet dan witte op basis van mayonaise. Kies dus veilig voor ketchup of salsa en het liefst nog de eigengemaakte soort. Wel wit, maar niet vet, zijn sauzen en dips op basis van yoghurt, zoals tzatziki en munt-limoensaus. Begin ook niet meteen aan de sateh- of pindasaus, weliswaar niet wit maar zeker niet mager. Wil je toch satehsaus en maak je deze zelf, gebruik dan wat meer water in plaats van melk.

Drink geen, of niet teveel, alcohol of frisdrank

In alcohol zit een hoop calorieën en het is jammer dat je die spareribs moet laten staan omdat je al 8 glazen bier naar binnen hebt gewerkt. Veel mensen hebben ook de behoefte aan vet eten nadat ze gedronken hebben. Wij in ieder geval wel. Ook is de wil om op je lijn te letten een stuk minder na een paar glazen wijn of bier.

Ook teveel frisdrank is niet handig natuurlijk maar dat lijkt me logisch. Light frisdranken zijn beter wat betreft calorieën maar volgens ons niet echt gezonder door de toevoeging van onnatuurlijk zoetstoffen. Maar dat is een andere discussie.

Diëten is prima, maar probeer wel te genieten

Afvallen is er niet bij op een barbecuefeestje maar niet te veel aankomen is prima te doen. En als je dan toch aan het barbecueën bent, geniet er dan ook van. Liever lekker eten en wat minder, dan een droge smaakloze hamburger van mager rundergehakt. Maar dat is de bescheiden mening van de BBQ-helden.

Magere BBQ recepten

Barbecue en dieet was last modified: september 29th, 2018 by Erik Smilda


Deel, like of reageer op Barbecue en dieet via Facebook

Top